- ‘AEO’ vervangt ‘SEO’ nu AI-chatbots als ChatGPT van Sam Altman het online zoeken ingrijpend veranderen.
- AEO richt zich op het beïnvloeden van de antwoorden van AI-chatbots en dat is anders dan het traditionele op keywords gerichte SEO.
- Als paddenstoelen uit de grond schietende AEO-startups die het door AI gedreven internetverkeer analyseren halen veel durfkapitaal op.
- Lees ook: ChatGPT is te aardig geworden: OpenAI draait model terug dat gebruikers voortdurend naar de mond praat
SEO, oftewel Search Engine Optimization, is de kunst en de wetenschap van het ontwerpen van websites en andere online content, zodat die prominent worden weergegeven als mensen iets googlen.
Er is een hele industrie van experts, adviseurs, goeroes (en charlatans) ontstaan rond de interactie tussen Google, dat doelbewust schimmige regels opstelt, en de eigenaren van websites die proberen het systeem te manipuleren.
De opkomst van generatieve AI, grote taalmodellen en AI-chatbots veranderen dat allemaal heel snel en ingrijpend.
Terwijl SEO heel lang een hoeksteen is geweest van digitale marketing is er een nieuwe uitdager om die rol over te nemen: “Answer Engine Optimization”, oftewel AEO.
Nu AI-chatbots als ChatGPT, Claude, Gemini en Perplexity de hoofdingang van de online wereld aan het worden zijn, komt AEO op als strategische noodzaak om verder te groeien. AEO-startups en hulpmiddelen schieten als paddenstoelen uit de grond en beloven allemaal dat bedrijven die daar gebruik van maken zullen voorkomen in antwoorden die chatbots en AI-modellen geven op vragen.
"Er zijn de afgelopen maanden zo'n 30 AEO-producten geïntroduceerd, die allemaal proberen te doen wat SEO 20 jaar geleden deed", zegt marketeer David Slater, die onder meer voor Mozilla, Salesforce en andere techbedrijven heeft gewerkt. "Het zal zeker weten erg populair worden."
Wat is AEO?
AEO is SEO die is aangepast voor de wereld van conversationele AI, zegt CEO Ethan Smith van het digitale marketingbureau Graphite Growth. Hij schreef onlangs een blogbericht over deze nieuwe trend.
Daar waar traditionele SEO zich richt op het optimaliseren van op keywords gebaseerde zoekopdrachten, concentreert AEO zich op het beïnvloeden van de antwoorden die AI-chatbots geven op vragen van gebruikers, zegt Smith. Met toepassingen als ChatGPT die in toenemende mate realtime-zoekopdrachten en aanklikbare links integreren functioneren chatinterfaces nu als hybride zoekmachines. Het resultaat is een snelle feedback-loop die het beïnvloeden van de uitkomsten niet alleen mogelijk maakt, maar voor online-bedrijven ook essentieel.
Anders dan bij SEO, waar een landingspagina zich op één enkel keyword kan richten, moeten AEO-pagina's clusters van gerelateerde vragen behandelen. Smith geeft een voorbeeld: In plaats van het optimaliseren van een internetpagina voor "project management software", beantwoorden AEO-pagina's soms wel tientallen of honderden varianten op "Wat is het beste hulpmiddel voor project management voor thuiswerkteams?" of "Welke project management platforms ondersteunen API-integratie?"
Waarom de live toegang van ChatGPT tot internet AEO belangrijk maakt
Die verandering heeft zich niet van de ene op de andere dag voltrokken. Toen ChatGPT eind 2022 werd geïntroduceerd werden de antwoorden gegenereerd door verouderde trainingsdata zonder live toegang tot internet. Maar in het afgelopen jaar zijn grote taalmodellen (LLM's) retrieval-augmented generation (oftewel RAG) gaan gebruiken en andere technieken die helpen om meer live-informatie te integreren. Die voeren dan bijvoorbeeld een live zoekopdracht uit en vatten de resultaten daarvan dan realtime samen. Dat maakt AEO zowel sneller bij het beïnvloeden als dynamischer dan zijn voorganger SEO, schrijft Smith.
Er is al ongeveer een jaar de nodige interesse voor AEO. Maar begin 2025 begonnen ChatGPT en andere diensten voor generatieve AI veel meer links en verwijzingen op te nemen in hun antwoorden en toen na, AEO pas echt een vlucht.
AEO-startups halen nu veel durfkapitaal op, sommige online bedrijven zien een enorme toeloop als gevolg van AI-verkeer en er is een enorme explosie van AEO-analyse, tracking en content-toepassingen.
Bekijk hieronder een door Smith opgestelde lijst van AEO-startups en hulpmiddelen. Er zijn ook een aantal gevestigde namen, zoals HubSpot.
Een kijkje in 'het brein' van een AI-model
Er is al een race gaande om te bepalen hoe AI-chatbots hun resultaten en aanbevelingen genereren, zodat eigenaren van websites kunnen zorgen voor een betere online distributie in het nieuwe tijdperk van generatieve AI en grote taalmodellen.
GPTrends is een van de nieuwe opkomende AEO-diensten. Ondernemer David Kaufman, een van de ondernemers achter het bedrijf, deelde onlangs een een interessante analyse op LinkedIn.
Hij zei dat de zoekresultaten van AI-toepassingen als ChatGPT en Perplexity onvoorspelbaar zijn. Die kunnen zelfs veranderen als je dezelfde vraag meerdere malen stelt. Anders dan bij Google, waar de zoekresultaten grotendeels hetzelfde blijven, geven AI-toepassingen afhankelijk van het moment verschillende antwoorden.
Zo vroegen Kaufman en zijn collega's ChatGPT bijvoorbeeld 100 keer deze vraag: "Wat is de beste ondersteunende ticketingsoftware?" En daarna hielden ze bij wat de meest voorkomende antwoorden waren. Dit zijn de resultaten van de test:

Zendesk kwam in 94 procent van de antwoorden voor, terwijl andere bedrijven zoals Freshworks en Zoho minder vaak voorkwamen en op andere plekken. Die willekeur geeft minder bekende merken de kans om op sommige momenten beter zichtbaar te zijn.
"Strategische betekent dat voor merken dat ze opnieuw na moeten denken over hoe ze hun zichtbaarheide moeten optimaliseren en zich daarbij minder moeten richten op traditionele SEO-tactieken en meer op content die AI-systemen als waardevol herkennen."
LEES OOK: Google’s Gemini wint snel gebruikers, maar komt nog steeds niet in de buurt van ChatGPT en Meta AI